hero image

Interaktivt rutekort til Copenhagen Half Marathon.

Danskerne elsker at løbe, og den 13. september 2015 lagde København asfalt til den første udgave af Copenhagen Half Marathon, arrangeret af Sparta Atletik & Motion og Dansk Atletik Forbund. For at gøre det nemmere for løbere, heppere og andre interesserede at udforske ruten og de mange begivenheder rundt om løbet udviklede Plant et interaktivt rutekort. Så oplevelsen af ruten blev lige så levende som løbet.

Tre målgrupper med forskellige behov

Rutekortet skulle ramme tre forskellige målgrupper: Løbere, tilskuere/turister og beboere/trafikanter. Disse folk skulle desuden kunne bruge rutekortet på forskellige platforme. Det skulle samtidig være med til at positionere Sparta som en førende løbsarrangør, fremhæve løbets sponsorer og partnere samt kunne udvides med nye features og versioneres til brug ved lignende arrangementer.

Et responsivt website med flere veje til indholdet

Løsningen blev at designe og udvikle et responsivt website, der er baseret på Google Maps og bygget på en fleksibel WordPress-installation, så Sparta selv kunne rette og tilføje pins og andet indhold. Samtidig oprettede vi tre deep links (et til hver af de tre målgrupper), hvor forskellige kombinationer af pins var slået til. Den enkelte bruger kunne dog også aktivere de øvrige pins og på den måde bruge rutekortet efter behov.

40.000 besøg på 13 dage

Sparta lancerede rutekortet den 1. september, og op til løbsdagen den 13. september var kortet blevet besøgt over 40.000 gange – cirka 60% fra smartphones og tablets. Alene på selve løbsdagen var der over 12.000 besøg. Løbet i sig selv var en stor succes med knapt 23.800 deltagere, og det blev transmitteret live både på cphhalf.dk/live og i DR for omkring 131.000 seere.

Kommunikation og omtale.