hero image

Danmark spiser sammen i kampen mod ensomhed.

“Danmark spiser sammen” er et landsdækkende initiativ, der opfordrer os alle til at mødes og skabe nye fællesskaber på tværs af generationer, kulturer og samfundslag. Bag kampagnen står Folkebevægelsen mod Ensomhed, et fællesskab, der består af mere end 60 organisationer, foreninger, skoler, kommuner og virksomheder. De står sammen om at halvere antallet af de mere end 210.000 danskere, der ofte føler sig ensomme, inden udgangen af 2020.

En interaktiv kortløsning, hvor man kan finde og oprette fællesspisninger

I samarbejde med Kommunikationsbureauet København har Plant skabt en interaktiv kortløsning til kampagnen. På sitet kan man finde og tilmelde sig fællesspisninger ved enten at klikke og zoome ind på kortet, bruge forskellige filtreringsparametre eller lave en fritekstsøgning. Derudover er det muligt for organisationer, virksomheder og privatpersoner at oprette arrangementer og efterfølgende styre og redigere i alle de detaljer, der vedrører begivenheden.

Mere end 500 oprettede måltider på tre uger

Kampagnesitet blev offentliggjort den 4. april, og i løbet af de første tre uger blev der oprettet mere end 500 måltider. Kampagnen blev lanceret officielt den 25. april, hvor der blev afholdt fem store fællesspisninger i henholdsvis København, Aarhus, Odense, Aalborg og Varde.